Als je tevreden bent over het gedrag en de prestaties van je motorfiets heb je misschien niet de behoefte om een run op de testbank te laten uitvoeren.
Maar wat als je niet tevreden bent, dan heb je bij ons de mogelijkheid om de motor te laten testen en een deskundig advies te krijgen over wat je er aan kan laten doen. Een controle of adviestest kan dan e.e.a. verduidelijken en je verder helpen om te besluiten wat er aan de motor gedaan kan worden.
Het is ook mogelijk dat deze test aangeeft dat alles in orde is en we u vervolgens adviseren om zoveel mogelijk met de motorfiets te gaan rijden en te genieten.
Met de testbank is het mogelijk om op verschillende manieren metingen uit te voeren.
1e meting:
Deze word gebruikt om de motor op bedrijfstemperatuur te brengen. Door rustig te rijden en het toerental geleidelijk wat op te voeren wordt bekeken hoe de afstelling varieert van het lage naar midden en hoge toeren gebied en hoe de milieu afstelling (emissie eisen) hier in meegaan.
2e meting:
Dit is de acceleratietest in de 4e versnelling, bij deze meting worden de afstellingen in de 3 toerengebieden (laag, midden en hoog) maar dan onder belasting nogmaals gemeten. Uit deze meting is het vermogen en koppel te bepalen.
3e meting:
Deze meting wordt alleen bij CV carburateurs uitgevoerd om de gasrespons te beoordelen. De motor wordt dan rustig in de 2e versnelling naar +/- 60% van het toerental gereden vervolgens wordt het gas dicht gedaan tot het toerental 20% gedaald is en dan wordt er volgas gegeven tot het maximale toerental (rode gebied) wordt bereikt.
4e meting: Dit is een accelaratietest van de 2e naar de hoogste versnelling. Deze meting wordt gedaan om te kijken of de motor het vermogen versterkt naarmate de belasting zwaarder wordt en of het vermogen constant is bij vol vermogen.
Analyseren
Het voordeel van testen op een testbank is dat je onder diverse belastingen nauwkeurig kunt meten hoe de motor presteert en wat de afstelling is onder die verschillende omstandigheden. Hierdoor krijg je meer informatie en dus meer inzicht waarom de motor wel of niet doet wat er van wordt verwacht. N.a.v. deze analyse kan een advies gegeven worden over mogelijke oplossingen en kosten indicatie.
Storing zoeken
Het storing zoeken met behulp van de testbank gaat meestal sneller en efficiënter dan door een proefrit op de weg uit te voeren. Het komt soms voor dat er 1 cilinder niet goed meewerkt of het helemaal niet doet dan moet je meestal onder de tank zijn om e.e.a. te onderzoeken. Op de testbank kan dan zonder tank getest worden door de motor via een separate tank van benzine te voorzien waardoor je diverse metingen makkelijker aan de motor kunt uitvoeren.
Inrijden
Als een motorblok gereviseerd is of een grote reparatie heeft ondergaan dan is het mogelijk om de motor voorzichtig in te rijden en op bedrijfstemperatuur te brengen.
Tijdens dit inrijden wordt dan ook gelet of er geen lekkages optreden en of alle onderdelen goed vastzitten en b.v. een koelventilator ook gaat werken als de koelvloeistof te warm wordt. Op deze manier is het gehele functioneren van het motorblok te testen voor dat er een meter op de openbare weg is gereden.
Praktijk voorbeeld
Afstelling:
Als je motor al een tijdje slecht loopt en jij of je dealer kunnen maar niet vinden wat er aan schort. Als hij slecht start, onregelmatig loopt en ook behoorlijk warm wordt dan wordt het tijd voor een bezoek.De gasschuif en naald hier rechts zijn afkomstig van zo'n motorfiets. Deze motorrijder kwam nog net op tijd voordat er definitieve schade was ontstaan. De schuif en naald zijn flink aangetast door de zgn. Backfiring veroorzaakt door het te arme brandstofmengsel waar de motor op draaide. D.m.v. een Dynojet kit werd het mogelijk om het brandstofmengsel dusdanig af te stellen dat deze motor beter startte rustiger liep, beter oppakte en toch niet meer brandstof verbruikte dan voorheen.